نگار خویش به اسم بیگانه

این یادداشت واکنشی به نام گذاریی خودروی ایرانی ،مینیاتوراست که به دلیل معذوریت های مطبوعاتی با کمی اغماض ومحدودیت نوشته شد ودرهمشهری عصر به چاپ رسید .
روز گذشته دکتر محمود احمدی نژاد ریاست محترم جمهور خودروی تمام وطنی ساپیا را رونمایی کردند ودرسالن اجلاس سران خط تولید این خودرو افتتاح شد . بماند والبته به ما بی ارتباط است که خبرگزاری فارس درخبری به نقل از رییس موسسه استاندارگفته بود که این خودروی وطنی مجوزاستاندارنگرفته است . اما مطلب ما چیز دیگری وانتظار ما صد البته ازدولت محترم که به اقرار خود تمام تلاشش را معطوف حفظ هویت اسلامی ایرانی کرده است باید درنامگذاری خودروی وطنی دقت بیشتر می کرد . نام خودرو ” مینیاتور” گذاشته شده ، آن هم با این رویکرد که هنرسراسرظرافت وشاعرانگی ایرانی به مینیاتور مشهور است . قطعا غفلتی صورت گرفته است وگرنه مشاوران هنری وفرهنگی دولت می دانند که مینیاتور
واژه ای فرانسوی است که دراصل واژه مینی موم بوده به معنی سرب سرخ ،که در اواسط قرون سیاه وسطی شکل گرفت واین واژه به همراه ناتورال می شود طبیعت کوچک وظریف که راه یابی آن به زبان ایرانیان هم دردوره ایی بود که دربارهای قاجارچوب حراج به پیکرایران وهنرایرانی زده بودند ونقشه ایران حقیرمی شد وفرهنگ ایرانی فقیر . فرنگیان زمانی به طمع استعمارراههای آبی وخاکی ایران را درمی نوردیدند وپادشاهان ایرانی را به سخره می گرفتند وخاک زرخیز ما را به توبره می کشیدند برای هنرنگارگرایرانی که نگارهای عاشقانه وعارف ومی کشید وارتباطش با طبیعت درحداقل ،که چشم سرش را به بصیرت چشم دل طاق زده بود ، به اشتباه وبلکه به اشتباهی بیشتر مینیاتور نامیدند . انتخاب این نام برای خودرویی که قراراست نمادی ازشکوفایی دوباره ما ایرانیان باشد متاسفانه به نظر می رسد که اشتباه باشد ، غیر از آن که واژه فرنگی است برای محصولی کاملا وطنی ایراد دیگری که دراین است که این واژه دردوره ایی به ایران رسید که سراشیب تاریخش را طی می کرد ومینیاتور شاید یادآوردورانی باشد که ایران دراوج نبود . البته دوستی می گفت که یکی از پیشنهادها برای نام این خودرو نگار بود است که چه شایسته می شد اگراین بود .
حضرت حافظ می فرماید : من رمیده ز غیرت ز پا فتادم دوش

نگار خویش چو دیدم به دست بیگانه

2 فکر می‌کنند “نگار خویش به اسم بیگانه

  1. شاهی

    با سلام
    من از این منظر که اگر خودرو کاملا ساخت ایران باشد، چه بهتر که نام اصیل ایرانی داشته باشد با نظر شما موافقم ولی الان مسئله چیز دیگری است.خودروی مذکور به دلایل زیر اصلا ایرانی نیست:
    ۱. با توجه به نظر بسیاری از کارشناسان و افراد آگاه در شرکت سایپا، طراحی بدنه این خودرو توسط ایتالیا و طراحی موتور آن توسط آلمان (البته آلمان کل موتور را طراحی نکرده و فقط حجم موتور پراید را افزایش داده) صورت گرفته است.
    ۲. سایر اجزای اصلی این خودرو مانند سیستم شاسی و تعلیق و … مربوط به خودروی پراید و ریو میباشد.
    ۳. بسیاری از قطعه سازان پراید، سفارش همان قطعات را برای مینیاتور دریافت کرده اند.
    به تمامی موارد بالا سخن آقای منوچهر منطقی (مدیر عامل سابق ایران خودرو) را نیز اضافه نمایید: “محصول ما داخلی تر از پلت فرم محصول جدید سایپا (مینیاتور) است”
    البته لازم به ذکر است که اکنون خودروسازهای بزرگ دنیا نیز از دستاوردهای هم استفاده می کنند ولی هیچگاه دروغ بزرگ “خودروی کاملا داخلی” را به مردم کشور خود نمی گویند.
    موفق باشید

    پاسخ
    1. حسین قره نویسنده

      با سپاس از توجه شما جناب شاهی عزیز ذکر این نکته خالی از صواب نیست که بگویم سازندگان خودرو تصور می کردند که مینیاتور نامی ایرانی است و یادداشت در آن زمان اشاره داشت به اینکه این نام فرنگی است بر نگارگری ایرانی .

      پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *