ورود دوباره ساترا برای توقیف اکران آنلاین فیلم پیرپسر به دلیل دستور قضایی و به دلیل نداشتن مجوز اکران از سوی وزارت ارشاد به این ابهام دامن زده که چند دستگاه موازی برای هنر تصمیم می‌گیرند و ممیزی و سانسور با این شکل شمایل تا کی ادامه خواهد داشت؟

 شب گذشته یازده آبان فیلم‌نت پلتفرم منتشرکننده پیرپسر نوشت: متأسفانه روند اکران آنلاین این اثر با چالش‌هایی همراه شد و تا اطلاع ثانوی نمایش این اثر در فیلم‌نت متوقف شده است.

توقیف و نهادهای موازی

 این توقیف در حالی است که نسخه غیرقانونی این فیلم چندی پیش منتشر شده و در دسترس همگان قرار گرفته بود؛ اما حمایت مردم در شبکه نمایش خانگی نشان داد، مخاطبان آثار هنری به تلاش هنرمندان احترام می‌گذارند. بااین‌همه خبر توقیف اکران آنلاین به این ابهام دامن زد که نهادهای قانونی چندلایه و موازی همچون ساترا به نمایندگی از صداوسیما، وزارت ارشاد به دنبال کدام مسیر هستند.

بیشتر بخوانید:

رییس ساترا از روابطش با پلتفرم‌ گفته است/ خوب‌ها و بدها و مبصرانی که مدیران فرهنگی شده‌اند/ ساترا در را بر همان پاشنه می‌چرخاند

ببینید| ناصر تقوایی؛ ناخدای قصه، نهنگ روایت

 این توقیف در حالی است که پیرپسر از ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ تا اواسط مهر در سینما اکران داشت و از مرز دو میلیون بیننده عبور کرده و با فروش ۱۸۰ میلیارد تومان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در سال ۱۴۰۴ بود.

عباس طاهری، از معاونان ساترا به ایرنا گفته بود: «فیلم پیرپسر مجوز اکران آنلاین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشته و با دستور قوه قضاییه جلوی پخش آن گرفته شده است. ساترا تنها مجری ابلاغ حکم به سکوهای نمایش آنلاین بوده است.»

 این وضعیت جز ناامیدی و سرگردانی هنرمندان امر دیگری نخواهد داشت همان‌طور که اکتای براهنی نوشت:

 «فیلم پروانه نمایش گرفته و قاچاق شده و همگان آن را دیده‌اند. انگار می‌خواهند حال سازندگان فیلم را بگیرند»