همایشی در نکوداشت عثمان خوافی، دوتار نواز خراسان برگزار می شود

نکوداشت عثمان خوافی، دوتار نواز خراسان برگزار می شود نکوداشت عثمان محمد پرست خوافی، استاد دوتار خراسان روز سه شنبه ۱۲ تیرماه با همکاری خانه موسیقی در تالار ایوان شمس برگزار می شود.
به گزارش سایت خانه موسیقی، نشست رسانه ای این همایش صبح امروز با حضور ابراهیم بای سلامی(رئیس همایش)، حمیدرضا عاطفی(معاون اجرایی خانه موسیقی)، داریوش ارجمند(دبیر همایش) و بهروز وجدانی(رئیس کانون پژوهشگران خانه موسیقی) برگزار شد و جزئیات برنامه مطرح گردید.
ابراهیم بای سلامی، رئیس این همایش در ابتدا با خوش آمد گویی به حضار گفت: موسیقی و شعر در خراسان ماهیت خاص خود را دارد و به همین دلیل عثمان خوافی هم دارای شخصیت و هویت منحصر بفردی است. عثمان محمد پرست ۸۵ سال سن دارد و ۷۰ سال به مردم خدمت فرهنگی کرده است.
بای سلامی گفت: امثال ایشان بسیار کم هستند و ما سعی داریم این چهره های فرهنگی را بیشتر به مردم معرفی کنیم. زیرا آنها با سال ها تلاش و مشقت دین خود را به فرهنگ مملکت ادا کرده اند.
وی درباره فعالیت های خیر خواهانه عثمان خوافی گفت: بنیادی با استفاده از دوتار این هنرمند توانست بیش از ۶۰۰ مدرسه بسازد و این بسیار مهم است که ایشان یک هنرمند گوشه گیر نبود و برای امر آموزش و پرورش بسیار مفید بوده است.
در بخش دیگری از این نشست داریوش ارجمند، دبیر این همایش در سخنانش به هنر عثمان خوافی اشاره کرد و گفت: ساز دوتار و مقامات آن معلوم نیست از دل کویر چطور بر آمده اما همیشه به حیات خود ادامه داده است. اگر بتوانیم آن چیزی که در حال از بین رفتن است را نگهداری کنیم و به نسل جدید معرفی کنیم، ممکن است در گسترش این موسیقی که جایگاه بزرگی در جهان دارد، نقش داشته باشیم.
وی افزود: این نوازندگان محلی با اجراهایی که در شهر ها و کشور های اروپایی داشتند مردم آنجا را شگفت زده کردند. در اینجا وظیفه ما سنگین است زیرا باید این گنجینه های هنری را کشف کنیم و بشناسانیم.  قصد کردیم این نکوداشت را قبل از اینکه دیر بشود برگزار کنیم و رسم مرده پرستی را به کنار بزنیم و در زمانی که عثمان خوافی زنده است قدر او را بدانیم.
در ادامه این نشست، بهروز وجدانی ، رئیس کانون پژوهشگران خانه موسیقی گفت: تجلیل از عثمان خوافی تنها بهانه ای برای تجلیل از مقام موسیقی شرق خراسان و میراث فرهنگی نیاکان ما است. این استاد علاوه بر بعد موسیقایی مقام روحانی و عرفانی دارند که در مجموع  در هفت دهه اخیر توانستند برای حفاظت از میراث فرهنگی منطقه کوشا باشند.  حسن این برنامه ها این است که تداوم پیداکند و هنرمندان زنده را مورد تجلیل قرار دهد تا این افراد میراث فرهنگی را خوب حفاظت کنند و به نسل بعدی منتقل نمایند.
پس از این سخنان، حمیدرضا عاطفی ، معاون اجرایی خانه موسیقی ایران در صحبت های کوتاهی گفت: خانه موسیقی وظیفه خود می داند که از  هر اتفاق فرهنگی و هر بزرگداشتی که در عرصه هنر موسیقی انجام می شود حمایت کند. در اواسط تدارک اجرای این برنامه از خانه موسیقی برای حمایت درخواست شد و خانه موسیقی نیز با توجه به این رسالت خویش و با هدف کمک به اجرای بهتر این همایش با مشارکت در این بزرگداشت موافقت کرد.
همایش نکوداشت عثمان محمدپرست خوافی، روز سه شنبه، ۱۲ تیر ماه از ساعت ۱۸ در تالار ایوان شمس واقع در ابتدای بزرگراه کردستان برگزارمی شود.
لازم به توضیح است به غیر از خانه موسیقی، نهادها و موسسات فرهنگی مانند فرهنگستان هنر، ساز مان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انجمن موسیقی خراسان، موسسه فرهنگی آرین سلام، فرهنگستان ارسباران و چند موسسه دیگر در برگزاری این همایش همکاری دارند.

http://iranhmusic.ir/misc.php?t=3&id=509AACD
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *