در اختتامیه جشنواره فیلمنامه نویسی قلم زرین چه گذشت

اختتامیه جشنواره قلم زرین در مراسم اختتامیه جشنواره مستقل فیلمنامه نویسی انقلاب اسلامی که شب گذشته به مناسبت سالگرد شهادت معلم شهید استاد مطهری در سینما فرهنگ برگزار شد ، چهره های چون مهدی چمران رییس شورای شهر تهران ، محمد مهدی عبد خدائی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام حضور داشتند .

در ابتدا مراسم احمدیان دبیر جشنواره با بیان اینکه حال سینمای ایران بد است ، گفت : از بزرگان و ریش سفیدانی مثل آقای چمران ، عبدخدائی ، حسینی ( وزیر ارشاد ) و شمقدری می‌خواهم پادرمیانی و ریش سفیدی کنند تا مشکل سینمای ایران ( اشاره‌اش به ماجرای انحلال خانه سینما به درخواست وزارت ارشاد بود ) حل شود و حالش رو به بهبودی گذارد .
احمدیان همچنین از همه خانواده سینما خواست تا به این دعوا و چالش پایان داده و همه در کنار هم به تعالی سینما کمک کنند .
شمقدری : فکری به حال ساخت فیلم‌های انقلابی کنیم
شمقدری رییس سازمان سینمایی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه می‌خواسته در جشنواره سال گذشته حتماً فیلمی در باره انقلاب حضور داشته باشد اما به دلیل نبود فیلمنامه خوب این اتفاق نیفتاده است گفت : ما باید فکری برای ساخت فیلمهایی درباره انقلاب کنیم . چند مساله در این باره وجود دارد یکی شخصیت‌های انقلابی هستند که تا مرحله انقلاب و یا حتی بعد از آن کارهای بزرگی کرده‌اند اما آهسته آهسته یا دفعی با انقلاب زاویه پیدا کرده و از قطار انقلاب پیدا شده‌اند . ما باید تکلیفمان را با این شخصیت‌ها مشخص کنیم که چه گونه به تصویر کشیده شوند . دوم اینکه علما باید درباره پوشش و حجاب که در قبل از انقلاب شکل و شمایل دیگری داشت فکر بکنند و تکلیفی مشخص کنند این هیچ خوب نیست که ما زنان درباره پهلوی را محجبه نشان بدهیم .
شمقدری با یادآوری این که تحمل همه گروه‌های سیاسی در شنیدن روایات متعدد از وقایع مختلف در دوران انقلاب اسلامی باید بالا برود، خواستار صبوری گروه‌های مختلف در برابر نگاه‌های متفاوت به وقایع انقلاب اسلامی شد.
وی همچنین به صورتی تلویحی به احمدیان پاسخ داد و گفت : مسئولیت سرو سامان دادن به اصناف سینمایی را به آقای زندباف سپرده‌ایم ، با سعه‌صدر و آرامش رایزنی‌ها در حال انجام است .وی اضافه کرد : این کمیته به رغم همه نامهربانی‌ها و تهدید برخی گروه‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.
در این جشنواره همچنین مراسمی بزرگداشت حسین ترابی برگزار شد . حسین ترابی در خصوص بزرگداشت خودش گفت : من کار خودم را کرده‌ام نه سفارشی شده بود و نه کسی از من خواسته بود ، بلکه من خود خواسته به سراغ موضوع انقلاب رفتم .
وی اشاره کرد : کشورهای متعددی از من خواسته‌اند تا نسخه فیلم به سوی آزادی را برای آرشیو سینما «تک» هایش بفرستم و مجلات معتبری این فیلم را جز ده فیلم برتر مستند جهان معرفی کرده‌اند و این نشان می‌دهد که من بدون هیچ بودجه ای که بسیاری از آقایان می‌گیرند در حال صادر کردن انقلاب بزرگ مردم ایران هستم .
ترابی همچنین گلایه های بسیار از آثار به فرجام نرسیده خود داشت .
در این جشنواره از رضا رویگری تقدیر شد . سلوکی مجری برنامه وقتی رویگری روی سن آمد گفت : آقای رویگری همیشه می‌تواند نقش جوان سینما را بازی کند .
رضا رویگری وقتی روی سن آمد گفت : من خانه‌ی یکی از دوستانم مهمان بودم که با من تماس گرفتند که شما توی سالن هستی نوبت شماست و من تازه یادم آمده که اینجا دعوت دارم و خودم را سریع رساندم . او قطعه ای از « ایران ایران» را زنده اجرا کرد .
میرعلائی رییس بنیاد فارابی با گلایه های بسیار روی سن آمد . او اول از احمدیان گلایه کرد که چرا در چنین شبی ماجرای حال بد سینما را پیش کشیده است و گفت : حال سینما اصلاً بد نیست ، حال سینما خیلی هم خوب است ، حال کسی بد است که موقعیت شناس نیست و دشمن را نمی‌شناسد . امروز همه کشورهای استکباری جمع شده‌اند تا جمهوری اسلامی و آرمان‌هایش نباشد و در چنین شرایطی ما نباید بگویم حالمان بد است .
میرعلائی همچنین بارها تاکید کرد که این جشنواره مستقل است و انتظار حمایت اهالی سینما از این جشنواره مستقل را داشته است .
وی در ادامه گفت : با این که این جشنواره اولین جشنواره مستقل و غیر وابسته به چپ و راست است و درباره انقلاب اسلامی است ، اما سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها حاضر نشده‌اند در اندازه ‌شان این جشنواره با این جشنواره برخورد کنند . و اخبار این جشنواره روی خط غریب به اتفاق خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و روزنامه‌ها نرفته و این دور از انتظار بود که چنین برخوردی با اولین جشنواره مستقل فیلمنامه نویسی با موضوعی به این مهمی شود .
میرعلائی بارها از حضار به خاطر اینکه پرشور و بلند صحبت کرده است عذرخواهی کرد و گفت : اصلانمی خواستم این گونه صحبت کنم اما به گمانم نباید ابتدا این جشنواره با جمله حال سینما بد است( که احمدیان دبیر جشنواره ابتدا مراسم اختتامیه گفته بود ) شروع می‌شد .
در پایان این مراسم نوبت به اهدای جوایز رسید که به ترتیب از نفر ششم تا اول به روی صحنه رفت و جوایز خود را دریافت کردند . همچنین محمد حسن ابوحمزه دوباره برای دریافت جوایز چهارم و اول به روی صحنه رفت که این مساله منجر به آن شد تا میرعلائی توضیح دهد که اسامی افراد از کارهایشان حذف شده بود تا هیات داوران خدای نکرده بر اساس اسم کاری را انتخاب نکند . اما در بررسی نهایی دیدیم که اسم آقای ابوحمزه دو بار تکرار شده است و دوبار موفق به دریافت جایزه شده که به خاطر احترام به آرای داوران به نتایج هیچ دستی نزدیم .
در بخش دیگری از این مراسم حسین قره یکی از برگزیدگان جشنواره به روی صحنه رفت بود پس از دریافت جایزه خود گفت : فیلمنامه من درباره کودکی است که روز فرار شاه از این گم می‌شود و دست به دست نماینده همه اقشار مردم ایران از کارگر و بازاری و معلم و دانشجو و عمو سیبلو و روحانی به دست خانواده‌اش می‌رسد و انقلاب برای همه مردم است و همه در رسیدنش به خانه‌ نقش داشته‌اند .
وی همچنین اضافه کرد : فکر می‌کنم پدرانمان به این خاطر انقلاب کرده‌اند که اگر کسی حالش بد است بتواند به راحتی بگوید که حالش بد است و اگر کسی حالش خوب بگوید حالش خوب است و نباید کسی نگاهش را به دیگری تحمیل کند و آن که حالش خوب است بخواهد که همه حالشان خوب باشد .
بعد از گفته این جمله سلوکی مجری برنامه از همه حالشان را می‌پرسید که باعث شد میرعلائی باری دیگر پشت تریبون حاضر شود و توضیح دهد اصلاً منظورش نبوده که احمدیان نباید می‌گفته حالش بد است و او می‌خواهد که همه حرف او را بزنند بلکه می‌خواست اشاره کرد در شرایطی نیستیم که با این حرف‌ها فضا این جشنواره را خراب کنیم . او تاکید کرد که احمدیان از دوستان خوب او در فارابی است و روابطشان با این حرف‌ها به هم نخواهد خورد به علاوه که کاملاً قبول دارد که انقلاب برای آن شد که همه حرفشان را بزنند و خدا را شکر در حضور وزیر ارشاد و شخصیت‌های مملکتی همه ما می‌آیم و حرف‌هایمان را می‌زنیم .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *