بایگانی ماهیانه: سپتامبر 2014

مولانا در آینه‌داری زرین‌کوب: فقیه عاشق ، مدرس شوریده

مولاناگر نه آتش می‌زند آتش رخی در جان نهان
پس دماغ عاشقان پرآتش و پرباد چیست
گر نه آتش رنگ گشتی جان‌ها در لامکان
صد هزاران مشعله همچون شب میلاد چیست
«آن آشوب که در وجود مولانا یک مدرس فقیه مفتی را به عاشقی شوریده و بی‌بند و بار بدل کرده است از ورای بی‌خودی‌های روح او می‌جوشد و راه به بیرون پیدا می‌کند.
مولانا نه سعدی است که سحر کلام خود را درک کند و به آن بنازد، و نه حافظ است که شعر خود را دایم زیب و پیرایه بدهد. حالی دارد که هم خود را فراموش می‌کند و هم شعر خود را. بدون آن‌که بخواهد، اندیشه‌اش از پرده خیال بیرون می‌تراود و رنگ شعر و غزل می‌گیرد.»
هشتم مهرماه روز بزرگداشت مولانا شاعر پرآوازه ایرانی است که در جهان شناخته شده است؛ تا جایی که در چند دهه اخیر در غرب توجه زیادی به آثار او شده و شعرهایش پرفروش شده است.
پی بردن به آن‌چه مولانا می‌گوید کار راحتی نیست؛ تا آن‌جا که برای شناخت او و اندیشه‌های پر از حکمتش لازم است مدت‌ها در شعرهایش غور کرد و در پای درس مولاناشناسان نشست. عبدالحسین زرین‌کوب یکی از برجسته‌ترین منتقدان ادبیات فارسی در کتاب «با کاروان حله» درباره مولانا، شعرها، اندیشه و دنیای او نوشته است که به بهانه هشتم مهر، روز بزرگداشت مولانا، بخشی از آن را در پی می‌خوانیم. ادامه‌ی خواندن

پیرمرد با نی‌های خسته‌اش / گفتگو با شیرمحمد اسپندار

شیرمحمد اسپندارروزنامه ایران ندا سیجانی : بمپور زادگاه او در ۸۳ سال پیش است. منطقه‌ای که حال و هوای کویر را در چهره شیرمحمد اسپندار بخوبی نمایان می‌کند. موهای جوگندمی و خط‌های صورتش نشان از گذر زمان سختی دارد که بر او گذشته است. شیرمحمد صدای آشنای این سرزمین است. اشتیاق مصاحبه با مرد کهن دونلی نواز، سبب شد سرانجام در آخرین ساعات روزی که برای مراسم تجلیل به تهران آمده بود، در فرودگاه مهرآباد با او به گفت و گو بنشینم. زمانی که برای نخستین‌بار به چهره سیه‌چرده او نگاه کردم، چشمانش رازهایی را در خود نهفته داشت که تنها می‌توانستی با شنیدن صدای نی، پی به اسرار مرد کویر ببری. او ترجیح می‌دهد به جای حرف زدن دونلی بنوازد. شیرمحمد معتقد است با این ساز بهتر می‌تواند سخن بگوید. دستاری که به دور گردن خود می‌اندازد به گفته شیرمحمد صندلی‌اش محسوب می‌شود. او با «دونلی» صدای کویر را به گوش دنیا رساند. جسم نحیف وی از گذران زندگی سخت در جنوبی‌ترین نقطه ایران – سیستان و بلوچستان –  حکایت دارد. شیرمحمد اسپندار کارمند وزارت ارشاد است و امرار معاش او تنها با اندک حقوق بازنشستگی تأمین می‌شود. نابغه موسیقی بلوچستان امروز در خانه ساده و فقیرانه خود در بمپور زندگی می‌کند و شهردار بمپور تصمیم دارد این خانه را به موزه تبدیل کند. بیش از‌۶۰ سال است که هنر زیبا اما مشکل «دونلی» نوازی را در سینه محفوظ نگاه داشته و صاحب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران است. شیرمحمد سال‌هاست با دستان پینه بسته‌اش از عمق تاریخ سرزمین‌اش سخن گفته است. اما امروز می‌گوید: «دونلی یعنی شیرمحمد»، سازی که ای کاش با شیر محمد  به پایان نرسد. ادامه‌ی خواندن

ارائه پرتره‌های رنسانسی آغداشلو در گالری اثر

IMG11022730آیدین آغداشلومدیر گالری اثر از برپایی نمایشگاهی از آثار آیدین آغداشلو هنرمند نقاش خبر داد که شامل مروری بر آثار اوست و ۲۳ آبان ماه در گالری اثر به نمایش و فروش گذاشته می شود.
امید تهرانی مدیر گالری اثر در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه مجموعه ای از دوره های مختلف کاری آیدین آغداشلو روی دیوار خواهد رفت که به جز دو یا سه اثر که مربوط به گنجینه مجموعه داران خصوصی است، مابقی برای فروش عرضه می شود.
وی افزود: در این نمایشگاه ۱۲ اثر از این هنرمند به نمایش درخواهد آمد که علاوه بر آثار دوره های مختلف کاری او که از هر دوره یک اثر ارائه می شود، چند اثر از دوره جدید آثارش که شامل پرتره های رنسانی است، پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
به گفته مدیر گالری اثر، این نمایشگاه از ۲۳ آبان ماه تا ۲۳ آذرماه به مدت یک ماه در گالری اثر ادامه خواهد داشت.

اکران «سفر» و «عمو سیبیلو» بهرام بیضایی در سینما پردیس

بهرام بیضاییدومین سالن گروه هنر و تجربه با نمایش فیلمهای «سفر» و «عموسیبیلو »ساخته‌های خاطره‌انگیز بهرام بیضایی معرفی و افتتاح می‌شود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پردیس ۱۲ سالنه کوروش یکی از سالن‌های خود را به گروه هنر و تجربه اختصاص داده است و قرار است مراسم شروع به کار این سالن ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۲ مهرماه با نمایش دو اثر بیضایی برگزار شود .
بهرام بیضایی  کارگردان بزرگ سینمای ایران در سال ۱۳۴۹ فیلم عموسیبیلو را در کانون پرورش فکری به مدت ۲۷ دقیقه ساخته است. این فیلم روابط یک مرد تنها و پسرهایی است که در اطراف منزل او توپ بازی می‌کنند. مرد میانسال  برای استراحت و کتاب خواندن احتیاج به سکوت دارد  و این کودکان با سرو صدایشان و شلوغ بازی‌هایشان آسایش او را سلب می‌کنند. ادامه‌ی خواندن