عکس دست‌نویس کارگردان بزرگ سینما / وسواس برای انتخاب نام یک فیلم

اخیرا دست‌نویسی از استنلی کوبریک منتشر شده که وسواس او برای انتخاب یک فیلم را نشان می‌دهد.
به گزارش خبرآنلاین، تصورش دشوار است که فیلم درخشان استنلی کوبریک یعنی «دکتر استرنج‌لاو یا چگونه یاد گرفتم ترس را کنار بگذارم و بمب را دوست بدارم» نام دیگری داشته باشد.
اما اخیرا در میان دست‌نویس‌های استنلی کوبریک یک برگه پیدا شده که کارگردان «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» با خط خودش نام‌هایی دیگر برای فیلم انتخاب کرده است؛ نام‌هایی مثل «بمب عزیز»، «استرنج‌لاو: مغز متفکر هسته‌ای» یا «استفاده پنهانی دکتر استرنج‌لاو از اورانیوم».
اما به نظر می‌رسد نام فعلی فیلم که داستانش درمورد استفاده اتفاقی از بمب اتم توسط آمریکا است و طنز تلخش تا سال‌ها در خاطره سینماروها مانده، از تمام گزینه‌های دیگر کوبریک مثل «بمبِ بمب‌ها»، «ماشین روز قیامت»، «هوس دکتر استرنج‌لاو» و «بمب من، بمب تو» بهتر و مناسب‌تر بوده است.
«دکتر استرنج ‌او» که آخرین فیلم سیاه و سفید کوبریک بود، سال ۱۹۶۴ روی پرده سینماها رفت و در چهار رشته از جمله بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی نامزد جایزه اسکار شد. این فیلم طولانی‌ترین عنوان فیلمی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم را دارد.
کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن جزئیات در فیلم‌هایش معروف بود. برای همین هم عجیب نیست بدانیم برای نوشتن فیلمنامه «دکتر استرنج‌لاو» بیش از ۵۰ کتاب درمورد جنگ هسته‌ای خواند. درمورد این فیلم حرف و حدیث‌ها بسیار است. گفته می‌شود در یکی از نسخه‌های فیلمنامه موجودات بیگانه فضایی تمام این درگیری‌های مذبوحانه زمینی‌ها را تماشا می‌کردند.
کوبریک در طول پنج دهه فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت. سبک گوناگون فیلم‌هایش و انزوای کوبریک چه در روش فیلمسازی و چه در زندگی شخصی، او را مشهور ساخته‌ است. کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمال‌گرای تاریخ سینما به شمار می‌آید و از این نظر با اورسن ولز مقایسه شده است.
دستخط استنلی کوبریککوبریک ۱۳ بار نامزد جایزه اسکار و یک بار برای طراحی جلوه‌های ویژه «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» برنده این جایزه شد، اما هیچ‌گاه اسکار کارگردانی نگرفت.
«کشتن»، «راه‌های افتخار»، «لولیتا»، «دکتر استرنج‌لاو»، «پرتقال کودکی»، «درخشش» و «چشمان کاملا بسته» از دیگر فیلم‌های اوست.
کوبریک سال ۱۹۹۹ در ۷۰ سالگی درگذشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *