عکاسی که مصدق را خیلی دوست داشت

محمد مصدق غلامحسین ملک عراقی که نزدیک به ۷۰ سال سابقه عکاسی مطبوعاتی دارد، تعدادی از عکس‌هایش مربوط به نهضت ملی (سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲) را در اختیار خبرآنلاین قرار داده است.
این عکاس پیشکسوت که هفتم همین ماه پا به ۸۸ سالگی گذاشته است، با حضور در کافه خبر( خبرآنلاین)  و با مرور عکس‌ها و خاطراتش، از رویداد‌ها و حوادث آن سال‌های پر التهاب می گوید.
 ملک عراقی که از سال ۱۳۲۴ دوربین به دست گرفته، عکاسی مطبوعات را از سال ۱۳۲۸ آغاز کرده است. او در چهار سال منتهی به ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، برای روزنامه‌هایی چون پرخاش، حمله، به سوی آینده و آتش عکس گرفته و بخش بزرگی از رویدادهای مهم آن سال‌ها را جاودانه کرده است.
 این عکاس در باره کارهای مطبوعاتی‌اش در آن سال‌ها می‌گوید: «من با اینکه خودم از هواداران فعال نهضت ملی شدن نفت بودم، اما هم زمان برای روزنامه‌های متعلق به گرایش‌های مختلف سیاسی کار می‌کردم. برای مثال روزنامه پرخاش و حمله نزدیک به جبهه ملی بودند، به سوی آینده از آن حزب توده بود و آتش هم به دربار و طرفداران سلطنت نزدیک بود.»
 غلامحسین ملک عراقی در کافه خبر
غلامحسین ملک عراقی ادامه می‌دهد: «من آن سال‌ها کارمند مهمات سازی ارتش بودم و تنها بعد از ظهر‌ها و جمعه‌ها از می‌تینگ‌های (تظاهرات) احزاب سیاسی، سخنرانی‌ها، شخصیت‌ها و دیگر رویداد‌ها عکاسی می‌کردم.»
 او با اشاره به فراز و نشیب‌های اجتماعی و سیاسی آن سال‌ها می‌افزاید: «در آن سه سال نهضت ملی شدن نفت، اتحاد‌ها و ائتلاف‌های زیادی شکل گرفت یا شکسته شد. برای مثال یک دوره‌ای حزب توده منتقد دولت بود اما بعد از ۳۰ تیر ۱۳۳۱ به طرفداری از مصدق پرداخت. همچنین حسین مکی و مظفر بقایی چند سال از جبهه ملی حمایت می‌کردند و با بروز اختلاف از آن گروه سیاسی و دولت مصدق فاصله گرفتند.»
 یکی از خاطرات این عکاس پیشکسوت، مربوط به روزی می‌شود که برای عکاسی به خانه دکتر محمد مصدق رفته بوده است. ملک عراقی آن روز را این گونه به یاد می‌آورد: «اواخر خرداد ۱۳۳۱، بعد از بازگشت نخست وزیر از دادگاه لاهه که در آن از ملی شدن صنعت نفت دفاع موثری کرده بود، همراه احمد انواری سردبیر روزنامه پرخاش به خانه دکتر مصدق رفتیم. وقتی وارد اتاق شدیم، نخست وزیر زیر پتو دراز کشیده شده بود که با دیدن ما بلند شد و روی تخت نشست. در تمام طول گفت‌و‌گو او روی‌‌ همان تخت بود و تلفن‌ها را هم در آن حالت جواب می‌داد.» این عکاس با سابقه ادامه می‌دهد: «در زمان گفت‌و‌گو من پشت سر هم در حال عکس گرفتن از دکتر مصدق بودم که یک باره او پرسید: «چرا این قدر از من عکس می‌گیری؟» و من در جواب گفتم: «چون شما را خیلی دوست دارم.» این پاسخ باعث خنده نخست وزیر شد و با این حال تاکید کرد از دیگر حاضران در اتاق هم عکاسی کنم.»
ایران 1332غلامحسین ملک عراقی که به دلیل فعالیت‌های سیاسی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ از صنایع مهمات سازی ارتش اخراح می‌شود، سال‌های بعد نیز عکاسی مطبوعات را دنبال می‌کند و به مدت ۶ دهه دیگر این کار را ادامه می‌دهد.
 او که نزدیک به ۷۰ سال سابقه عکاسی را پشت سر خود دارد، مجموعه‌ای بیش از ۳۰ هزار قطعه عکس از رویدادهای سیاسی، طبیعت ایران، زندگی مردم، اماکن تاریخی و چهره‌های هنری را جمع آوری کرده که در نوع خود بی‌نظیر است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *