دکتر داوری اردکانی: جدایی علم و عمل ترویج دروغ در جامعه است

دکتر رضا داوری اردکانی، در نشست جدایی «الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت» علم و عمل در دنیای جدید را باعث ترویج دروغ و ریا در جامعه دانست.
سومین نشست از دومین سلسله نشست های الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، روز ۲۱ آذرماه با موضوع «بررسی نسبت علم و عمل» در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد و دکتر رضا داوری اردکانی، استاد پیشکسوت دانشگاه و رئیس فرهنگستان علوم، در این نشست به سخنرانی پرداخت.

او نخست، درباره سابقه علمی خود صمیمانه با دانشجویان و استادان دانشگاه سخن گفت و با بیان این که آدم باهوشی نیستم، تصریح کرد: از آن دسته انسان‌هایی نیستم که همه مفاهیم را زود می‌گیرند، بنابراین برای رسیدن به جایی که هم اکنون هستم، ناچار بودم تلاش زیادی بکنم.
داوری همچنین گفت: کار من دانشجویی است و در زندگی هرگز تعطیلات نداشته‌ام. در فرهنگستان علوم نیز در حال به این در و آن در زدن نیستم. این کار را بلد نیستم و فقط به جای دوستان امضا می‌کنم.
این استاد دانشگاه، سپس به روش تدریس خود برای حاضران پرداخت و گفت: نمی‌توانم مرتب و منظم چیزی را شرح دهم. در این جلسه نیز مرا از بیان مطالب منسجم معذور بدانید. همیشه از جایی شروع می‌کنم و نمی‌دانم بحث به کجا می رود. این روش ممکن است برخی را سرگردان کند ولی به برخی دیگر ایده‌های تازه برای تفکر می‌دهد. به نظر بنده تفکر مهم‌ترین چیز است؛ حتی از اندوختن دانش بسیار مهم‌تر است.
داوری اردکانی پس از تشریح این مقدمات، درباره بررسی نسبت میان علم و عمل از بعد اخلاقی گفت: بیشتر متفکران لزوم همبستگی میان این دو مفهوم را از دید اخلاقی و تاثیرات آن بررسی می‌کنند اما چون من اهل نصیحت نیستم از این بخش می‌گذرم. اخلاق غایت ندارد؛ زیرا غایت این دنیا انسان است. کتاب‌های مهم فلاسفه در باب اخلاق، نظیر کتاب کانت و ارسطو نیز، اخلاق را برای اهالی زمین ننوشته‌اند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *